ילדתי המקום שלך אחרי שילדת

הכנה ללידה קיסרית – איך אפשר להכין את עצמנו לקראת?

היום, בשונה מבעבר מתייחסים לניתוח קיסרי כלידה קיסרית, כי זו אכן לידה אשר ניתן להתכונן לקראתה ולהגיע מוכנה יותר, כשיש לך את הידע ואת הכלים המתאימים. בכתבה הבאה תוכלי לקרוא על ההכנה ללידה קיסרית, כולל טיפים פרקטיים משלוש נשות מקצוע שונות.

לפי רותם סול, פיזיותרפיסטית רצפת האגן, מאמנת כושר ומדריכת פילטיס: “לידה קיסרית היא לידה לכל דבר ועניין, האם היא דומה ללידה רגילה? רוב הנשים מדווחות שלא…שפשוט לא הייתה להן את חווית הלידה אלא חוויה ניתוחית. האם זה אפשרי בכלל ללדת בניתוח קיסרי ולחוות תחושת לידה? בהחלט, באמצעות הכנה מנטלית מתאימה ותיאום ציפיות יש לך את היכולת לחוש יולדת.

מה עם השיקום שאחרי? חשוב לדעת שיש הבדל גדול בין ניתוח קיסרי אלקטיבי (מוזמן מראש מסיבות אישיות או רפואיות) שבו מבצעים הסתה בלבד של שריר הבטן, לבין ניתוח קיסרי בחירום (מסיבות רפואיות בדרך כלל) שבו יש ממש חיתוך של שרירי הבטן.

נשים לאחר לידה קיסרית יחווה סטטיסטית פחות הפרעות ברצפת האגן וזה מבורך, אבל הן יחוו יותר קשיים עם ההחלמה של שרירי הבטן ויהיו פחות מרוצות ממראה הבטן גם חצי שנה אחרי (מכירות את הפאוץ’ הקיסרי?).

הכנה ללידה קיסרית – טיפים פרקטיים לאיך להתכונן

מה אפשר לעשות עם ההחלמה של שרירי הבטן? ראשית, הכיני מראש יריעות סיליקון (מרשם מגניקולוג או מרפאה בעיסוק) בהן תשתמשי מיד לאחר הלידה ועד חודשיים אחרי , היריעות מאפשרות לצלקת להחלים טוב יותר ולרקמה הרכה להשתטח.

שנית, הכיני את שרירי הבטן: תרגלי אותם עד סוף ההיריון וגם 48 שעות לאחר הלידה – כן…כן… ארגון המיילדות והגניקולוגיה מציין שיש לזה חשיבות עליונה במיוחד לאחר קיסרי (במנח המתאים לך) על מנת להשיב תחושה בקיר הבטן ועל מנת לאפשר החלמה טובה יותר של התפרים. כיווץ שרירי מאפשר זרימה טובה יותר של דם למקום והשבת התחושה במהרה כך שהבטן תוכל להתכווץ.

מה בכלל אכפת לנו מהכיווץ של הבטן והאם זה עוזר לנו בהכנה ללידה קיסרית? שרירי הבטן הם לא רק עניין אסתטי! תפקידם הוא שמירה על איברי הבטן במקומם, הורדת העמס מהרקמה הרכה (כן…ניתוח קיסרי מעלה את הסיכון לבקעים בקיר הבטן) והם גם מהווים חלק מהיציבה שלנו בשיתוף פעולה עם שרירי רצפת האגן ושרירי הגב.

מה עוד חשוב לזכור בהכנה ללידה קיסרית? לימדו מהאחיות כיצד לטפל בתפרים – אני מאוד ממליצה לכן להשתמש בחומר מחטא תפרים ולשטוף במים וסבון, הכל כדי למנוע זיהומים. מלבד זאת, תרבי בהליכה באיזה קצב שנוח ל וגם הקפידי על פשיטה של הגב לאחור: עימדי בפישוק קטן ודחפי את האגן עם הידיים שלך לפנים. אם קשה לך לבצע תרגיל זה בעמידה – בצעי זאת בשכיבה על הצד. בהצלחה!”

מה הופך ניתוח קיסרי ללידה קיסרית?

נילי מולד פורטיס, דולה אחרי לידה, מכינה ומלווה ללידה קיסרית טובה ופעילה, מנחת מעגלי אמהות , מדריכת התפתחות ועיסוי תינוקות טוענת כי: “אנו נוטות לחשוב שבגלל שאנחנו לא בחדר לידה אלא בחדר ניתוח, ושהכל מתוכנן מראש אז היולדת פסיבית ובעצם לא יכולה להשפיע על מהלך הלידה.

אבל האמת היא שכחלק מההכנה ללידה קיסרית, יש לנו הרבה מה לעשות כדי שתהיה חווית לידה ולא ניתוח קיסרי בחוויה האישית.

אם נגיע מוכנות עם ידע, תחושת שליטה ורוגע, נדבר עם הצוות ונבקש את הדברים שיש גם בלידה נרתיקית בחדר לידה – נוכל לגרום ללידה הזו להיות חוויה טובה שבה את חלק ממנה, עם מה שחשוב לך שיהיה בה.

למשל, לקבל אלייך את התינוק עור לעור, להשהות את חבל הטבור, להשמיע פלייליסט ועוד.

גם מבחינת ההחלמה, יש הרבה מה לעשות כדי להחלים בצורה טובה ולשלוט בכאב.

החל מניהול הכאב ולא שהוא ינהל אותך, לדעת מה לבקש מהמרדים ועד הליכה לצד הקשבה לגוף לאחר הלידה.

ברגע שחווית הלידה טובה, יש השפעה גם על ההחלמה.

היום מקובל לעבור הכנה ללידה קיסרית ע”י אשת מקצוע שמלווה ומכינה ללידה כזו. בהכנה כזו מקבלים ידע וכלים להתמודדות, בהתאמה אישית כדי להפוך את החוויה לחוויית לידה טובה.

בהכנה אישית ללידה קיסרית עוברים על הרקע שלך ויחד מתכוננים ללידה הקיסרית הטובה שלך.

נדבר על גיוס הצוות הרפואי אלייך ולמה שחשוב לך שיהיה בלידה שלך, תדעי מה צפוי לך לפני, אחרי ותוך כדי (במידה שמתאימה ונוחה לך).

ידע זה כוח וחשוב לדעת לקראת מה את הולכת ולהגיע בטוחה ורגועה ליום הלידה שלך”.

הכנה ללידה קיסרית – 3 טיפים לאיך להתכונן

על פי ענבר אופק, דולה, מדריכת הכנה ללידה ומטפלת במים: “הכנה ללידה קיסרית יזומה, בתור דולה שמלווה ניתוחים קיסריים ומכינה ללידה אני רוצה להעניק לך שלושה טיפים שיסייעו לך בלידה הקיסרית.

טיפים אלו כמובן אינם מחליפים מפגש הכנה ללידה, שלדעתי חשוב מאוד לעבור ולהבין כל שלב ושלב, ממש כמו בהכנה ללידה וגינלית, כדי להכין את עצמך וכדי להכין את המלווים שלך, שידעו כיצד לסייע לך ולהוריד את רמות הסטרס בגופך.

1. תמיכה מהמלווה – המלווה שיכנס איתך לחדר הניתוח, נכנס.ת עבורך ומגיע.ה לתמוך בך, לאחר הוצאת הבייבי המלווה יוצא איתו ללוות לתינוקייה, עד אז אני ממליצה שהמלווה שלך יעניק לך ביטחון, יאפשר לך להיות שמחה, רגועה, מתרגשת לקראת הגעת התינוק.ת.

2. הפגת הכאב – אנחנו לא מקבלות פרסים (למעט התינוק) על התמודדות עם כאב לאחר ניתוח קיסרי שהוא נחשב לניתוח בטן ולכן ההמלצה היא לקחת כל 4 שע’ משכך כאב, ניתן לשלב בין משככי הכאב השונים בהתאם לרגישויות במידה וישנם.

3. לקום כשמתאפשר – לאחר ניתוח אנחנו נמצאות יממה נוספת בביה”ח יש שנמצאים אפילו יומיים, הכל תלוי במצב התאוששותך ומצב הבייבי, כדאי מאוד שתקומי על הרגליים ברגע שמתאפשר לך ותתחילי ללכת, כדי שכשתגיעי הביתה יהיה לך יותר קל להתמודד עם מצבי קימה.

ניתוח קיסרי הוא ניתוח בטן לכל דבר וחשוב להיות קשובה לגופך ולאפשר לו להיות שם בשביל הבייבי לא לוותר על הנקה – היא התרופה הכי טובה להחלמה ולהתאוששות של שניכם. בברכת תחילת הורות רכה!”

מוזמנת להכיר נשות מקצוע כאן באינדקס אתר ילדתי, שיוכלו לסייע ולהיות שם עבורך בהכנה ללידה קיסרית.

הכנה ללידה קיסרית באתר ילדתי

רותם סול פיזיותרפיה, פילטיס שיקומי ואימון גופני

אימון אישי, היום שאחרי הלידה
0544445576
הרצליה

ענבר אופק בשבילך

דולה לאחר לידה, דולה ללידה
0523701137
חיפה

נילי מולד פורטיס – מלווה אותך באימהות

דולה לאחר לידה, היום שאחרי הלידה
0547531199
כפר סבא
טעינה נוספת

מאמרים נוספים בנושאי הריון ולידה

שתפי בפייסבוק
שתפי בטוויטר
שתפי בפינטרסט
העבירי בווטסאפ
העבירי במייל
תהיי חברה? הרשמי לעדכונים:

אנחנו לא אוהבות ספאם. לא מעבירות את הפרטים שלך לאף אחד אחר.

היי אימוש, מחפשת משהו?
תהיי חברה,
הרשמי לניוזלטר

הצטרפי לרשימת התפוצה שלנו לקבל עדכונים על כתבות, הטבות והנחות.