ילדתי המקום שלך אחרי שילדת

אח חדש במשפחה – איך נתכונן ונתמודד עם האתגרים החדשים?

אח חדש במשפחה, מביא איתו המון אושר והתרגשות למשפחה, אבל יחד איתו מגיעים אתגרים חדשים שפוגשים אותנו ואת ילדנו הבכורים. בכתבה הבאה שלוש נשות מקצוע ישתפו אותנו כיצד הן ממליצות להתמודד, כדי שהשינוי יהיה כמה שפחות מטלטל.

על פי הגר לדרמן איילי, מנתחת התנהגות ומדריכת הורים וצוותים חינוכיים: “משבר לידת אח הוא משבר התפתחותי: כלומר, ילד שמקבל אח חדש, למרות הקושי שהדבר יביא עימו, ירוויח גם הזדמנות התפתחותית ויצא מהצד השני של המשבר כשהוא מועצם יותר, חזק יותר ומפותח יותר.

למרות זאת, נרצה להיכנס לתקופה המשברית הזו עם תמיכות שיהפכו את החוויה לנעימה יותר.

האח החדש שנכנס למשפחה בעצם משנה את כל הקונטקסט המשפחתי ולכן נראה לעיתים גם רגרסיות: מיומנויות שכבר נלמדו והוטמעו פתאום הולכות אחורה כי יש צורך להסתגל וללמוד אותן מחדש בתוך הסביבה שהשתנתה.

אח חדש במשפחה – התמודדות באמצעות סיפור

על מנת “למזער נזקים” כדאי להכין את הילד כמה שניתן לקראת השינוי.

יש הרבה ספרים נהדרים על מדפי הספרים שעוסקים בלידת אח חדש, אך אני מציעה דווקא להכין סיפור אישי משלכם, עם הדגשים הבאים:

1. הילד הוא גיבור הסיפור – ובו מתואר מה הולך לקרות בקרוב. כלומר מהו השינוי.

תתחילו את הסיפור ברקע קצר ונחמד על הילד (לדוגמא זה יוני, הוא ילד חמוד בן 4. יוני אוהב לשחק ב…הוא גר עם אמא ואבא ו…בבית ב…).

2. תיאור המצב הקיים – הבטן של אמא גדלה וגדלה כי בתוכה יש תינוק. עכשיו עברו לתאר מה יקרה בקרוב: התינוק יצא (תכתבו איפה זה יהיה, או מי יהיה עם הילד בזמן שזה יקרה ועוד פיסות מידע שיתנו בטחון).

אפשר להוסיף גם חלק שמתאר את ההתנהגות של התינוק בתקופה הראשונה והסבר לכך שנצטרך לדאוג ולטפל בו.

3. מתן תפקידים לילד – כתבו גם מה הילד יכול לעשות כדי לעזור לטפל באח הקטן.

4. תיאור רגשות – אפשר גם להכניס תיאור של רגשות שייתכן שהוא ירגיש: עצוב/שמח/מקנא/מתרגש.. ולתת לזה לגיטימציה.

5. Happy End – סיימו את הסיפור בסוף טוב כמו למשל שהוא הכי גדול, או שכשהתינוק יגדל הוא יוכל ללמד אותו לשחק וכו’.

6. הדפיסו את הסיפור – עם איורים מתאימים (שאפשר למצוא בחיפוש פשוט בגוגל) וכמובן תמונות של הילד ושל האנשים המרכזיים שבסיפור.

והנה לכם כלי משמעותי, שיעזור לו להיכנס בצורה חיובית יותר לשינוי הצפוי וגם לצלוח את התקופה הזו בתחושת משמעותיות וביטחון (כי הרי הוא גיבור הספר והוא יודע בצורה מפורטת מה הולך לקרות)”.

אח חדש במשפחה – מה חשוב שנזכור

על פי דניאל מנו, מנחת הורים בתקשורת מקרבת והיקשרות:

כשאח חדש נוסף למשפחה, מתחיל תהליך פירוק המבנה המשפחתי ובנייה בפורמט החדש.

זה לוקח זמן, זה לא נועד להיות חלק, יהיו קשיים והם חלק מהדרך. המסר המרכזי לילדים הוא: נעבור את זה ביחד.

הנה 4 דברים שחשוב שנזכור מול הילד הגדול:

1. לא חייבים זמן אחד על אחת המיתוס שהכי חשוב לי לנפץ. אם יוצא לכם מדי פעם זמן כזה, מעולה, אבל הילד שלך לא באמת צריך אותך פיזית רק בשבילו. למה?

א. אני לא רוצה שהוא יחשוב שאמא היא במאה אחוז שלו, רק כשהאחים שלו לא בסביבה. כך אנו יוצרות תחרות במו ידינו. להפך, נרצה שהוא ידע שאין סוף לאהבה שלנו, ושהיא לא תלויה במי נמצא לידנו כרגע. המטרה היא שיחווה מאתנו שפע: אוקיינוס של חום, אהבה, רכות. הרבה מעבר למה שהוא צריך, כדי שיוכל לשאוב משם ברגעי הקושי.

ב. כי הרבה יותר חשוב שנלמד לייצר כלפיו חום וקרבה בתוך שגרה כשהאחים שלו שם גם, מאשר שנהיה איתו שעה ואחריה נחזור, בלי להתכוון, לתקשורת מרחיקה.

ג. כי הדרישה לזמן אחד על אחד היא לא הוגנת כלפי הורים בחברה המודרנית. זה לא מה שהילד צריך מאתנו, וזה לא ריאלי לשים את הציפיות ההוריות שלנו על זה.

2. לתת לו להישאר ילד – לא לתייג אותו בתור אח גדול, אחראי, ״ילד טוב״. מכירות את ״איזה אח גדול אלוף!״, ״איך היא עוזרת כל הזמן לאמא ואבא״. זה בסדר, אבל לא רק זה, לא כל הזמן. חשוב שנזמן את התלות של הילד הגדול בנו, שנעשה עבורו דברים שהוא כבר יודע לעשות בעצמו.

בדיוק כמו שגם אנחנו אוהבת שבן או בת הזוג מכינים לנו את הקפה שלנו, למרות שאנחנו יודעות להכין קפה מצוין בעצמנו. נסחוב לו את התיק, נציע להלביש אותו או לקלח, לסדר את הצעצועים ביחד איתנו: ״איך אני אוהבת לפנק אותך״. ״אני אוהבת אותך ולכן נהנית לעשות את זה בשבילך!״ ״איזה כיף שאת עדיין התינוקת שלי, לא משנה בת כמה תהיי״.

3. לחזק את הקשר ולהעצים דרך הדברים שבמילא קורים – ברגעים הקטנים לאורך היום. זה לא נועד להיות במחוות גרנדוזיות, ולגמרי אפשרי בדברים הקטנים: ״תודה שאת כאן, מי היה מרים לי את המוצץ של התינוק אם לא היית פה?״, ״איזה מזל שאני יכולה לנהל איתך את השיחות האלה!״, ״איזה כיף לאפות עוגיות ביחד בזמן שהתינוק ישן״.

יש לכן הכרות עמוקה וארוכה יותר עם הילד הגדול, ישנה היסטוריה, וקיים סט שלם של יכולות שאחיו התינוק עדיין לא מסוגל להן. השתמשו בכלי זה לחיזוק הקשר.

4. לפנות מקום לכל רגש – במיוחד לרגשות שקשה לנו לראות אצל הילד: עצב, קנאה, דאגה, תסכול. זה אומר שלא ניבהל אם הם יגידו שהם רוצים להחזיר את התינוק לבטן של אמא, לבית החולים, או אפילו לזרוק אותו: ״אנחנו נתרגל ביחד למציאות החדשה, אבל תודה שאתה מראה לנו איך אתה מרגיש״. ״תמיד תראה לי את הרגשות שלך. אני פה איתך.

תוכלו לשמוע עוד במדריך החינמי ליחסי אחים שנמצא כאן“.

אח חדש במשפחה – איפה זה תופס אותנו?

אודליה פריד, מדריכת הורים בגישה ההיקשרותית, מדגישה איפה המעבר הזה תופס אותנו: “אח חדש. ילד שני, או שלישי, אנחנו מגיעות לרגע הזה עם כל כך הרבה תחושות וציפיות!

לפעמים אפילו הרבה יותר מאשר עם הבכור.ה. יש שם התרגשות עצומה, חששות, פחדים, אופוריה, גדילה, והכל בעוצמות גדולות כל כך!

אז רגע לפני שאנחנו ניגשות להבין מה עם הילד.ה הגדול.ה, מה איתנו? איפה הלידה הזאת של ילד נוסף כשאנחנו כבר בשלות יותר, מנוסות יותר, ומגובשות יותר תופסת אותנו? יש פה תהליך שנדרש מאיתנו בהסתגלות למציאות החדשה קודם כל בעצמנו.

אח חדש במשפחה זה מרגש, משמח, ממלא את הלב, אבל גם מאוד מאיים, עבור האח או האחות הגדולים (שאולי בעצמם עדיין קצת קטנים).

“מה המקום שלי?”, “איפה אני בסדר העדיפויות של ההורים שלי?”, “זה יישאר לנצח שהוא תופס כל כך הרבה מקום?”, “הוא יהיה יותר חמוד ממני?”.

מה את ממליצה שנעשה בפועל?

1. נספק להם קרקע יציבה – “הדבר הראשון שהם צריכים הוא קרקע יציבה, כזאת שלא רועדת כשהם רועדים (והם ירעדו!). לכן, חשוב שנדגיש זאת באמצעות קירבה ומילים: ‘אנחנו אוהבים אותך תמיד תמיד תמיד’.

2. חיבור בינם לבין האח.ות החדש.ה – ספרו להם כמה הם מיוחדים עבורם, שאתם מרגישים כמה הם אהובים, שהבייבי רק חיכה להם שיחזרו מהגן, שרק עליהם הוא או היא רגועים כל כך!

3. אל תצפו מהם לשמוח – הם לא ביקשו את הדבר המיילל הזה, ולא את גזלן תשומת הלב.

אם בן הזוג שלכן היה מביא אישה חדשה לא הייתן עומדות מהצד וצופות בעיניים נוצצות באהבה שהוא מרעיף עליה. גם הם לא!

ההיחסים ביניהם ילכו ויבנו בהדרגה. לכן, ננסה אנחנו להגיע מוכנות עם סבלנות, הכלה והמון אהבה לאח.ים הגדולים יותר ויותר מזה, חמלה לעצמנו.

כשלא נצליח לזכור שהקושי זמני וכשנהייה מוצפים – אז זה יהיה בדיוק הזמן לגשת להדרכה טובה שתצליח לשפוך אור על התקופה האינטנסיבית הזאת.

תוכלו לשמוע עוד במדריך החינמי ליחסי אחים שנמצא כאן“.

מוזמנת להכיר טוב יותר את נשות המקצוע שיוכלו לעזור לך להתמודד עם האתגרים ועם השינויים המגיעים עם כניסתו של אח חדש למשפחה:

אח חדש במשפחה באתר ילדתי

מהבטן אל הלב הדרכת הורים

אח חדש במשפחה, הדרכת הורים
0587908013
שקד, זום.

דניאל מנו | הורות בחיבור

אח חדש במשפחה, הדרכת הורים
3920827833
Torino

הגר לדרמן איילי- ניתוח התנהגות והדרכת הורים

אח חדש במשפחה, גמילה מחיתולים
0504309005
עין דור
טעינה נוספת

מאמרים נוספים בנושאי הריון ולידה

שתפי בפייסבוק
שתפי בטוויטר
שתפי בפינטרסט
העבירי בווטסאפ
העבירי במייל
תהיי חברה? הרשמי לעדכונים:

אנחנו לא אוהבות ספאם. לא מעבירות את הפרטים שלך לאף אחד אחר.

היי אימוש, מחפשת משהו?
תהיי חברה,
הרשמי לניוזלטר

הצטרפי לרשימת התפוצה שלנו לקבל עדכונים על כתבות, הטבות והנחות.