ילדתי המקום שלך אחרי שילדת

חרדה אחרי לידה ולמה כל כך חשוב לטפל בעצמנו

חרדה אחרי לידה, כמו תופעות רבות אחרי לידה, לא תמיד מדוברת או מקבלת את ההתייחסות הראויה לה.
הטיפול בחרדה, הוא חשוב מאין כמוהו. ככל שנדאג לטפל בה בזמן, נוכל לדאוג לכך שהיא לא תתעצם, נדע איך להתמודד לכשיגיעו חרדות גדולות יותר ואף אולי נחסוך מילדנו לאמץ מאיתנו את החרדות שלנו.

כאמא אחרי לידה, בנוסף לשינויים ההורמונליים והפיזיולוגים, ישנם גורמים שונים העשויים להוביל להופעת חרדות אחרי הלידה כמו: הצפה במידע בעידן המודרני, ביקור אצל אחות טיפת חלב והשוואת האחוזונים, החיסונים, סקלת ההתפתחות או אפילו רק לשמוע אמהות אחרות בסביבתנו, דודות, חברות או סבתות משוות או מעירות על מה נכון ומה צריך להיות.

כמו כן, לפעמים הפער שבין מה שדמיינו שיהיה, למה שקורה בפועל כל כך גדול שאנחנו עשויות לחוש רגשי אשמה ולשפוט את עצמנו (“למה אני כל כך עייפה?”, “אני לא מספיקה כלום!”, “למה אני מרגישה עצבות למרות שעכשיו ילדתי ויש לי תינוק מתוק?”).

עם הצטרפותו של התינוק למשפחה, אנו אחראיות לכל צרכיו של התינוק הקטנטן, אנו נחשפות לפחדים חדשים שלא הכרנו, מצבים מלחיצים, כעס ואשמה עצמית – מה שעשוי להוביל להתפתחותה של החרדה.

עם כל השינויים הפיזיולוגים, הביולוגים וההורמונליים שאנו עוברות בהריון, בלידה ואחרי הלידה, חשוב שנדאג לעצמנו, שניעזר כמה שניתן, כדי שנוכל לתפקד ולדאוג לתינוק החדש ולשאר המשפחה.

ההבדל בין דכדוך לאחר לידה לדיכאון לאחר לידה

כ-50%-70% מהנשים יחוו דכדוך אחרי לידה, לעומת דכאון אחרי לידה, שאותו יחוו כ-10%-15% מהנשים.

בעוד שבשני המצבים ישנם שינויים במצב הרוח, עצבות, עייפות, פחדים וחרדות, יש מספר פרמטרים כמו: משך, עוצמה, חומרת התסמינים ותפקוד האם, שיכולים לרמז על כך שמדובר במעבר לדכדוך אחרי הלידה.

יש לקחת בחשבון, שאיש מקצוע הוא זה שיאבחן אם מדובר בדכדוך אחרי לידה או בדיכאון אחרי לידה (שגם הוא נמצא על רצף מסוים, אשר חשוב לאבחן).

מדוע אנו חוות דכדוך וחרדה אחרי לידה?

קודם כל חשוב להבין שאחוז גבוה מהנשים אחרי הלידה חוות דכדוך אחרי לידה, גם אם לא מאובחנות ואפילו אם לא מודעות לכך. זוהי תופעה שכיחה ונורמטיבית שמופיעה בעקבות השינויים הרבים שאנו חוות ויתכן וייקח לנו עד שנתיים אחרי הלידה, להרגיש שאנו חוזרות להיות קצת יותר כמו מי שהיינו טרם הלידה.

אחרי הלידה, אנו חוות שינויים פיזיולוגיים רבים הן ברמה הגופנית והן ברמה הנפשית. המערכות השונות בגופנו, בנויות בצורה כזו שנהיה יותר ערניות, מגוננות וחרדות עם הפיכתנו לאימהות. דוגמא לכך היא הבכי של התינוק שמפעיל אותנו, בעקבות השינויים הביולוגים, ההורמונליים והחושים שהתחדדו אצלנו.

האימהות הטרייה מלווה בהופעת חרדות שונות סביב בריאות התינוק, הילד, בריאותנו ובריאות הסביבה הקרובה לנו. למרות שזהו נושא פחות מדובר, כן חשוב שנהיה מודעות ומוכנות לכך.

חרדה אחרי לידה: נקודת התחלה לאיך לטפל בעצמנו

לא כולן יחוו דכדוך או חרדה אחרי לידה, אבל מאחר ומדובר באחוז גבוה של נשים אשר יחוו תופעה זו, כן חשוב לדבר על התופעה, להבין אותה ולהגיע מוכנות לקראתה.

חלק מהקושי אחרי הלידה, במיוחד בילד הראשון, הוא לא רק הטיפול בתינוק, הכולל: הנקות, האכלות, החלפות, חוסר שינה וחוסר זמן. אלא הקושי הנפשי של המעבר לאמהות.

לא כולן מרגישות ישר חיבור לתינוק, ולא כל אחת מתחברת או אוהבת את האימהות. זה יכול לקחת זמן עד שאנחנו מתאזנות הורמונלית, ועם כל האהבה שלנו לתינוק, יתכן וייקח לנו יותר זמן להתחבר לתינוק וחשוב לנרמל את זה שזה לא תמיד מיידי ולזכור שזה תהליך.

בנוסף ישנם השינויים בזוגיות שכדאי להיות מודעים אליהם. לוקח זמן עד שכל אחד לומד את התפקיד החדש ויש הרבה פעמים הבדלים בהגדרת התפקיד, הציפיות, תחושת החופש וכו’. לכן יכול להיווצר המון כעס, טינה ותיסכול רב סביב הזוגיות, מה שמוסיף לבדידות, למתח, ולחרדות.

למרות שכל אחת חווה זאת אחרת, כן חשוב להכין את עצמנו לכל השינויים האפשריים ולדבר על כל אותם הנושאים הפחות מדוברים, שאחרי הלידה, כדי לדעת מתי צריך להיעזר.

טיפים להתמודדות עם דכדוך וחרדה אחרי לידה:

1. לדאוג לתמיכה –אם אין באפשרותנו להיעזר במשפחה או בחברות, חשוב שנמצא מסגרת תומכת שמתאימה לנו כמו: במעגל אמהות או בבית חב”ד.
2. לצאת מהבית – להיפגש ולדבר עם אימהות נוספות שעוברות בדיוק את אותם השינויים שאנו עוברות.
3. לצאת החוצה – לטייל עם העגלה, לנשום אוויר בטבע – תמיד ממלא באנרגיה טובה.
4. להגיד כן – לתרגל את הנושא של לבקש ולקבל עזרה כשמציעים לנו עזרה. גם אם לא יודעת בדיוק מה את צריכה –חשוב להתאמן בלהגיד “כן” על כל עזרה שמוצעת: סיר מרק, להיות עם התינוק חצי שעה שתוכלי לנוח/ להתקלח/ להתאוורר.

נשים אחרי לידה (כן, גם שנתיים אחרי לידה) נוטות לשכוח את עצמן ולוקח לפעמים זמן רב עד שמגיעות למסקנה שהן צריכות לטפל בעצמן. מכיוון שהנרמול לקשיים אלו, אינו נפוץ, לרוב, אנחנו האחרונות שמטפלות בעצמנו.

אחרי לידה – למה לטפל בזמן ולמה מומלץ להיעזר באיש מקצוע

כמו כדור שלג, במורד ההר – אם נקלוט את החרדה בזמן, נוכל להתמקד ולטפל בה. ואילו כשהיא לא מטופלת, החרדה עשויה לגדול וללוות אותנו בהמשך, בהורות שלנו ובאספקטים שונים בחיים.

לדוגמא: יתכן ודיכאון אחרי לידה, יופיע אצל מישהי רק בלידה שלישית, יכול לנבוע מכך שעוד בהריון הראשון היו אתגרים שונים שלא טופלו. לכן, חשוב לטפל בהם לפני שהם יובילו לדיכאון.

זה נכון שהחרדות שלנו תמיד ילוו אותנו, כמו: חרדה סביב בריאות התינוק או השארתו עם מישהו אחר. החרדות שלנו לא ייעלמו, אבל זה בהחלט יעזור אם נלמד להתמודד איתן ונפתח את השריר של לדעת להירגע ולשחרר.

אנחנו נוכל להנות מחיים שלווים יותר, מאמהות רגועה יותר, מה שישפיע על כל האספקטים בחיינו. זה נכון שנדאג – תמיד. אבל אם יהיו לנו את הכלים להרגיע את עצמנו, לחשוב מחשבות חיוביות אז אותו התינוק לכשיגדל לא יאמץ את החרדות שלנו ואנחנו נלמד לשחרר בצורה שבריאה לנו ולילדנו.

אשת מקצוע מהתחום, היא אובייקטיבית, מכיוון שהיא לא מכירה אותנו ואינה מוטה. היא יכולה לעזור לנו לסדר את הבלאגן ואת המחשבות שבראשנו.

בנוסף, היא למדה את התחום על בוריו, היא בעלת ניסיון ותסייע לנו להתמודד עם חרדה אחרי לידה ועם מצבים חדשים או ישנים שלא ידענו איך לפתור בעצמנו. היא תוכל להעניק לנו את הכלים המתאימים כדי להתמודד מול החרדה ובכך להקל על נפשנו ועל חיינו.

סייעה בכתיבת המאמר: טליה שחר, מטפלת LI- CBT

מוזמנת להכיר את נשות המקצוע באינדקס ילדתי תחת הקטגוריה ‘חרדה אחרי לידה’:

חרדה אחרי לידה באתר ילדתי

טליה שחר – מטפלת LI-CBT

היום שאחרי הלידה, חרדה אחרי לידה
0526678028
פרדס חנה
טעינה נוספת

מאמרים נוספים בנושאי הריון ולידה

שתפי בפייסבוק
שתפי בטוויטר
שתפי בפינטרסט
העבירי בווטסאפ
העבירי במייל
תהיי חברה? הרשמי לעדכונים:

אנחנו לא אוהבות ספאם. לא מעבירות את הפרטים שלך לאף אחד אחר.

היי אימוש, מחפשת משהו?
תהיי חברה,
הרשמי לניוזלטר

הצטרפי לרשימת התפוצה שלנו לקבל עדכונים על כתבות, הטבות והנחות.