ילדתי המקום שלך אחרי שילדת

היום שאחרי הלידה – איך אפשר להתכונן לתקופה של אחרי הלידה?

היום שאחרי הלידה מלווה בקשת של רגשות. לצד זה שהבאת לעולם חיים שיצרת, יש לא מעט קשיים.

בכתבה הבאה נבחן איך ניתן להקל על עצמנו ולהתכונן ליום שאחרי הלידה, באמצעות טיפים מנצחים מנשות מקצוע בתחומים שונים.

על פי טליה שחר, מטפלת LI- CBT:”הורים רבים מתכוננים ללידה עצמה אבל לא ממש מתכוננים ליום שאחרי הלידה. לפעמים זה נובע מכך שהם שלא מודעים למה יש להתכונן. הם יודעים שצריך לקנות מוצרים ולהכין את החדר. הם יודעים שתינוק צריך לאכול, לישון, ולעשות צרכים. הם גם יודעים שהשינה כבר לא תהיה אותו הדבר.

כל זה נכון על היום שאחרי הלידה, אבל יחד עם זאת יש הרבה מעבר. אני רוצה להתמקד בהורים. אמא אחרי לידה עוברת הרבה שינויים: הורמונליים, פיזיולוגים, זוגיים, אישיים, ועוד. פתאום מאישה היא עוברת תהליך עד להפיכתה לאמא. וזה קורה בקצב אחר מהבן/בת זוג.

הכי קשה לדעתי, כשכל זה בא בהפתעה או בחוסר מודעות. התהליך לאמהות עלול להיות לא פשוט. אמא אחרי לידה צריכה החלמה, תמיכה, מודעות, ידע, ובתכלס…כפר שלם ותומך מסביבה. ולא תמיד זה נמצא. זה לא משנה אם זו לידה ראשונה או רביעית. ולא פחות חשוב, גם בני הזוג עוברים הרבה שינויים וגם האחים אם יש.

ביום שאחרי הלידה צריך לתת מקום לתהליך וכמה שפחות להילחם בו או להילחץ ממנו. ובשביל זה, בעיניי, הכי חשוב זה להיות כמה שיותר מוכנים ולדעת לבקש ולקבל כמה שיותר עזרה. והכי הכי חשוב שתדעו, שאתם אף פעם לא לבד”.

טיפים פרקטיים ליום שאחרי הלידה 

1. תיאום ציפיות עם הסביבהאודליה פריד, מדריכת הורים בגישה ההיקשרותית משתפת וממליצה כי: “המעבר מלהיות אישה בהיריון לאמא לניו בורן עשוי להשאיר בנו תחושה שאנו חשופות ופגיעות. יש משהו בהיריון ששומר עלינו, שם חוצץ פיזי וריגשי בנינו ובין העולם, מכנס אותנו פנימה, ושם בחדר הלידה בכמה רגעים מטלטלי נפש, ביום שאחרי, אנחנו הופכות להיות חשופות מההגנות הללו. פתאום כל המשאבים שלנו מוקדשים לטיפול בתינוק שנולד, ההילה שהייתה סביבנו קצת דועכת, ומושא הדאגה יוצא מאיתנו החוצה.

החוויה של הפוקוס שנעלם יכולה להיות קשה לחלק מהנשים, ולכן רבות מאיתנו נמצאות במצב שדורש מאיתנו “לדברר החוצה” את הצרכים והרצונות שלנו כדי לא להישאר לבד בתחושה של חוסר נראות מצד הסביבה, לאחר תשעה חודשים אינטנסיביים וחווית לידה עוצמתית.

אם את כבר אחרי לידה אחת את בטח יודעת מה יעשה לך טוב ותוכלי לדבר את זה מראש, ואם את לקראת הלידה הראשונה שלך אני מזמינה אותך כבר ביום שאחרי הלידה, לתאם ציפיות עם הסביבה, למצוא אדם אחד שאת מרגישה איתו הכי בנוח: בן זוג, אמא, אבא, חברה ולתת לו תפקיד ברור ומוגדר: לשאול אותך מידי כמה ימים מה שלומך ומה את צריכה.

טכני ככל שזה נשמע, עצם העצירה וההתבוננות מה איתנו ומה הצרכים שלנו יחד עם התחושה שלמישהו אכפת יכולה לעשות את כל ההבדל ולתת לנו את תחושת הנראות והרווחה הנפשית בתקופה הרגישה הזאת”.

2. ארגון וסדר – לפי מרינה כליף מארגנת ומסדרת בתים וארונות: “נולד לך בייבי חדש וההתרגשות עצומה, אני זוכרת איך ביום שחזרתי הביתה אחרי שנולד הבכור שלי וגיסתי כבר חיכתה לי עם לא פחות מחמישה שקים של בגדי תינוקות שהיא מעבירה לי בירושה והמחשבה היחידה שעברה לי בראש זה מתי לעזאזל אמצא זמן לארגן את הכל ולמיין לפי מידות ולפי עונות ושלא נדבר על ערמות הכביסה שלא מתכוונות לקפל את עצמן לארון.

הלוואי שבזמנו מישהו היה חושב על להביא לי מארגנת ארונות שתוריד ממני את המועקה ששוכבת לה בפינה של החדר.

אני כל כך שמחה שהיום כבר יש את זה כמתנה: מארגנת ארונות שתיתן לך פתרון יעיל לסדר ולארגון בבית אחרי הלידה ובכלל. דמייני לך שביום שאחרי הלידה, יש לך סדר בבית, מה שלגמרי מקל, מכניס רוגע ושלווה לבית, בתקופה שגם ככה את חווה כל כך הרבה שינויים”.

לתעד את הרגעים הקטנים והמרגשים ביום שאחרי הלידה

3. לתעד ולהנות מהרגע – על פי אנקה לדרמן, צלמת ניו-בורן ומשפחה: “ביום שאחרי הלידה, אנחנו נעדיף לנוח וליהנות מהבייבי החדש ולא להתעסק בדברים אחרים. אך יש משהו מסוים שאני כאמא ל-3 וגם כצלמת תמיד ממליצה: לא לוותר על צילומי ניו בורן. תמונות הניו בורן של הבכורה שלי גרמו לי להבין שאני לוכדת רגעים חד פעמיים, שלא יחזרו עוד, תמונות שיהוו לי מזכרת מהימים הראשונים שלה בעולם, כשהיא עוד רכה וקטנטנה. תמונות שלנו כהורים בפעם הראשונה, התמונה הראשונה שלי כאמא, כל אלו הם המזכרת הכי טובה שיכולתי לאחל לעצמי.

ונכון את חושבת “מה עכשיו צילומים?”, “אין לי מה ללבוש”, “למי יש ראש לזה”, “לא חזרתי לעצמי” וכו’…הייתי שם במקום שאת נמצאת בו עכשיו שאת אחרי לידה, אך תני לי להגיד לך שההחלטה הכי טובה שיכולתי לקחת לאחר הלידה: לקבוע צילומי ניו בורן ולתעד את כל הפלא הזה. כל התמונות מעוצבות יחד לתוך אלבום מהמם שנמצא בספריה בבית, ועד היום אני מתבוננת באלבומים של הבנות שלי ומתמוגגת מהרכות ומהטוהר שלהן, מכמה שהן קטנטנות ומתוקות בתמונות ולא מבינה לאן הזמן עף, עכשיו כשהן גדולות ועצמאיות.

כצלמת ניו בורן בעצמי, אני מאוד קשובה לתינוקות והצילומים נערכים בסביבה בטוחה וחמימה לבייבי הקטן. את רק צריכה להגיע לצילומים ולנוח על הספה, אני כבר אדאג לכל השאר”.

מזמינה אותך לקבוע צילומי ניו בורן מתוקים ולא לפספס את הרגע המדהים הזה שלא יחזור יותר”.

גם ברגעים הקשים וגם ברגעים המהנים, תזכרי שיש נשות מקצוע שכאן עבורך, בכדי להקל, לחבק ולתמוך. 

היום שאחרי הלידה באתר ילדתי

מהבטן אל הלב הדרכת הורים

אח חדש במשפחה, הדרכת הורים
0587908013
שקד, זום.

טליה שחר – מטפלת LI-CBT

היום שאחרי הלידה, חרדה אחרי לידה
0526678028
פרדס חנה

Mk home

ארגון הבית, היום שאחרי הלידה
0548054932
פתח תקווה

גלי בתנועה

הדרכת הורים, היום שאחרי הלידה
0544874744
חיפה

רותם סול פיזיותרפיה, פילטיס שיקומי ואימון גופני

אימון אישי, היום שאחרי הלידה
0544445576
הרצליה

מסע של אמא-מירב ארווס

דולה לאחר לידה, היום שאחרי הלידה
0534286857
גדרה

טל רון – ליווי התפתחותי ועיסוי תינוקות

דולה לאחר לידה, היום שאחרי הלידה
0547473634
נצר סרני

נילי מולד פורטיס – מלווה אותך באימהות

דולה לאחר לידה, היום שאחרי הלידה
0547531199
כפר סבא

לדרמן אנקה – צלמת

היום שאחרי הלידה, מתנה מפנקת ללידה
0543157115
חדרה
טעינה נוספת

מאמרים נוספים בנושאי הריון ולידה

שתפי בפייסבוק
שתפי בטוויטר
שתפי בפינטרסט
העבירי בווטסאפ
העבירי במייל
תהיי חברה? הרשמי לעדכונים:

אנחנו לא אוהבות ספאם. לא מעבירות את הפרטים שלך לאף אחד אחר.

היי אימוש, מחפשת משהו?
תהיי חברה,
הרשמי לניוזלטר

הצטרפי לרשימת התפוצה שלנו לקבל עדכונים על כתבות, הטבות והנחות.